A PÁLYÁZAT BEMUTATÁSA:
Az Országos Tehetségsegítő Hálózat kialakítása – Magyar Géniusz Integrált Tehetségsegítő Program TÁMOP 3.4.4 pályázati kiírásra készítettük el programunkat.
Pályázatunk célja:
Beadás dátuma: 2009. szeptember 30.
Támogatói szerződés aláírása: 2010. június 23.
Megvalósítás időtartama: 2010. augusztus 1.- 2011. július 31.
Elnyert támogatás összege: 10.000.000 Ft
A megvalósítás öt intézmény konzorciumi együttműködésével történik:
A projektet a Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szolgáltató Központ koordinálja, mint főpályázó.
Projektmenedzser: Gückné Márton Gyöngyi
Gazdasági vezető: Oroszi Judit
A PROGRAM RÉSZLETES BEMUTATÁSA:
Tehetségazonosítás
A pályázat keretében pszichológiai és pedagógiai szempontú mérések segítségével kerül sor a tehetséges gyermekek, tanulók azonosítására. A tehetségszűrés alapja a kiemelésnek, azonosításnak és a gondozásnak. Nem könnyű a szunnyadó tehetségeket felismerni, akik kevésbé mutatják meg, milyen kiváló képesség, kreativitás rejlik bennük.
A kiválasztásnál további fontos szempontként szerepel az alulteljesítők támogatása, a hátrányos helyzetű és SNi gyermekek lehetőség szerinti bevonása.
A kiszűrt gyerekekről személyiségprofil, s az alapján egyéni fejlesztési terv készül.
A pedagógiai szempontú kiválasztást az intézmények pedagógusai végzik, a pszichológiai vizsgálatokat a Nevelési Tanácsadó óvoda és iskolapszichológusai készítik el.
Tehetséggondozás, gazdagítás
A tehetséggondozás műhelyek keretében folyik. A műhelyek vezetését a tehetséggondozás iránt elhivatott, kiváló szakmai felkészültséggel rendelkező pedagógusok végzik.
Újszerű az a szemlélet, szervezési mód, amely az intézmények közötti átjárhatóságot biztosítja több műhely esetében.
A Zsivaj Óvoda az óvoda-iskola átmenet folyamatát viszi végig a programon. A program során a gimnazisták és az óvodások közös művészeti alkotásokat készítenek, valamint a Szent László Általános Iskolában szervezett természettudományos programon vesznek részt.
Tehetséggondozó műhelyek szerveződnek kézműves, ének, természettudomány témában.
A Szent László Általános Iskolában 7 db tehetséggondozó műhelyt indítanak, természettudományok (matematika, fizika, kémia, biológia, földrajz), képzőművészet és angol nyelv területén. Projektnapokat szerveznek az Apáczai Gimnázium közreműködésével.
Harmat Általános Iskolában bevezetik a MindLab programot, mely a logikus, problémamegoldó gondolkodás fejlesztését segíti (három különböző évfolyamú csoportokban). Az angol nyelvi fejlesztés web felület segítségével valósul meg.
A Szent László Gimnázium 2009-ben elnyerte a Tehetséggondozó középiskola címet.
Tehetséggondozó műhelyek szervezését vállalták a Harmat és a Szent László Általános Iskolák 7-8 osztályos tanulói részére képzőművészet, fotó-média területeken.
Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szolgáltató Központ.
Kiemelt feladatai:
A Pedagógiai Szolgáltató Központ által delegált szakmai team támogatja és koordinálja tehetségfejlesztő pedagógusok munkáját, a pedagógiai módszertani tevékenységet. A pályázat lezárása után a tapasztalatok kerületi, térségi elterjesztését vállalta fel.
EGYÉB PROGRAMOK:
Kiállítások szervezése:
Foto és képzőművész vándorkiállítások kerülnek megszervezésre a Zsivaj Óvoda, a Szent László Általános Iskola és a Szent László Gimnázium gyermekeinek, diákjainak közreműködésével. A kiállításokon elsősorban a Foto és a Képzőművészeti műhelyekben készült alkotásokat mutatják be.
A Szent László Gimnázium a pályázatban vállalása egy tehetségholnap készítése, amely a program megvalósulásáról, előrehaladásáról és eredményeiről ad hírt folyamatosan.
A pályázat megvalósításába bekapcsolódó egyéb résztvevők:
VÁRHATÓ EREDMÉNYEK
A pályázat során összegyűjtött tehetségfeltáró és tehetségfejlesztő tapasztalatok, eredményes módszertani eljárások Kőbánya minden nevelési/oktatási intézménye számára átadásra kerülnek.
A tehetséggazdagító műhelyek foglalkozásai kiterjesztésre kerülnek intézményközi átjárással a kerület minden tehetséges tanulója számára.
A pályázatban is vállaltuk, de már 2010.januárban sikeresen megalakítottuk a Kőbányai Tehetségpontot, ahol helyi hatókörrel több tehetségterületre fókuszálva törekszünk megvalósítani a tehetségazonosítás-gondozás és tanácsadás feladatait. A megalakított munkacsoport feladata a Tehetségpontokkal való kapcsolattartás, valamint a tehetségpedagógiát elterjesztő programok szervezése.
A Tehetségpontok kialakítása rég várt szükséglet – módszertan, ismeret, képzés, szűrési modellek, mentori adatbázis, mindez megvalósulhat a projekt kapcsán. Hosszú távon a tehetséggondozás társadalmi elfogadottsága, beágyazódása a cél a kerületben. További cél az ország más területein található tehetségpontok felkeresése, tapasztalatcserék lebonyolítás, módszertani anyagok kidolgozása, együttgondolkodás.
Az „Együttműködés a kőbányai tehetségekért” c. pályázat alapjául szolgál az Kőbányai Önkormányzat áltat kidolgozott kerületi Tehetségfejlesztő koncepciónak. A projekt megvalósulása elengedhetetlen a Kőbánya oktatási intézményeiben elindult szemléletformálás folyamatában, amelyben a szülők egyre több esetben válnak aktív szereplővé, egyre többen érzik súlyát gyermekük oktatásának minőségi javulásában.
Számszerűsíthető eredmény:
Budapest, 2010. október 15.
Glückné Márton Gyöngyi
projektmenedzser