Ének-zenei műhely
műhelyértékelés

A zenei anyag tervezésénél, kiválasztásánál a népi kultúrából merítettük a legtöbb ötletet, több területről is elsősorban azonban a dél –Dunántúli és dél Alföldi zenei hagyományokra építettünk. A zenei és főleg a készségfejlesztő anyag kiválasztásában azonban továbbra is támaszkodtunk a Kodály módszerre, illetve Forrai Katalin megalapozott zenei hagyományaira is.

Változatos, gazdag játékokat, népdalokat törekedtünk kiválasztani. Ezeket, a játékokat, együtt tanultuk a gyermekekkel, melyet utánzás útján, rövid instrukcióval sajátítottak el. A népi játékok (vonulások, kettes sor, gyarapodó sor, táguló-szűkülő kör, páros mozgások, forgások, a néptánc alaplépései, stb.) általában, ritmikusak, dinamikusak, így a gyermekek ezt a dinamikát élvezve szívesen kapcsolódtak be ezekbe. Célunkat ezáltal elértük, a gyermekek megízlelték, megszerették az énekes játékokat, a táncot, az eredeti népzenét, szívesen énekeltek, kezdeményezték ezeket a játékokat a nap bármely szakában.

Nagy szerepe volt ebben a rendszeresen kezdeményezett zenei műhelymunkának. Véleményünk, tapasztalataink szerint ezeknek, a játékoknak úgy van varázsa, ha folyamatosan, több (15-20) gyermek is intenzíven részt vesz ezekben, a játékokban. Így ezt a tevékenységet nem a szabad játékból kezdeményezve valósítottuk meg, hanem csoportos formában, de lehetőséget biztosítottunk más tevékenységekre, azon gyermekek számára, is-külön játéksarok biztosításával,- akik nem szeretnének ebben részt venni, azonban nem szokták ezt igénybe venni.

A közös játék és a zenei képességfejlesztés területén is igazodtunk a csoport fejlettségi szintjéhez, de számtalan lehetőséget biztosítottunk az egyéni megnyilatkozásokra, szereplésekre, ötleteiket meghallgattuk, kikértük. Lehetőséget adtunk a zenei területen kimagasló tehetséges gyermekek kreatív megnyilvánulásaira, a műhelymunka során nagymértékben támaszkodtunk rájuk, több lehetőséget kaptak a spontán, egyéni megnyilatkozásokra, mely példaértékű a többi gyermek számára is: szerepléseknél, mozgások, lépések kitalálásakor, ritmikus hangszerek megszólaltatásánál, zenekar alakításában, stb.

Új élményben is volt részük: az Operaházban, hangszereket, opera áriát ismerhettek meg. és az Ifjú Zenebarátok napján élvezetes karácsonyi harangjátékokat hallhattak.

A zenehallgatási anyag kiválasztásában is törekedtünk az igényes népzene, komolyzene hallgatására.

Az elmúlt félévben túl sok dalanyagot terveztünk, igazodva az aktuális népszokásokhoz, néphagyományokhoz. Így azok gyakori váltásai, a sok új dal-és mozgásanyag megismerése miatt, nem tudtunk egy-egy játékban kellőképpen elmélyülni, nem tudtuk azokat kijátszani, gyermekeinken tapasztaltuk a fáradtság jeleit is.

Ebben a félévben, tervezéskor, megvalósításkor jobban figyelembe vesszük a gyermekek igényeit, terhelhetőségét, az aktuális témához, ünnepkörökhöz igazodunk. A játékokat, gyakrabban, egymást követőfoglalkozásokon is kijátsszuk, hogy lehetőségük legyen ezekben elmélyülni, még élményszerűbbé tenni.