Budapest Főváros X. kerület
Kőbányai Önkormányzat Zsivaj Óvoda
1105 Budapest Zsivaj u. 1-3.

TAMOP-3.4.4/B-08/2/KMR-2009-0005
„Együttműködés a kőbányai tehetségekért”
“A siker nem fogja lejjebb adni,
ezért nekünk kell felemelkedni hozzá.”
Az ének-zenei-, vizuális-, természettudományos műhelyés mikrocsoportos műhely
2010/2011. éves munkaterve
Foglal-kozás száma Ének-zenei műhely Ének-zenei mikrocsoportos műhely Kézműves műhely Kézműves mikrocsoportos műhely Természettudományos műhely Természettudományos mikrocsoportos műhely
1./0. Szőlő szüreti, almaszedési, vásári népi játékok:-vonulások, menetelések, felelgetős körjátékok   Falevél-kép készítése:- festés- nyomda- préselésfaágak felhasználása   Őszi fák megfigyelése: magasság, levelek, termések, stbAlmaszedés- alma feldolgozása: kompót készítés, aszalás, sütés  
2./1. Szüreti mulatság:-téri tájékozódás fejlesztése, éneklési készség fejlesztéseIdőjáráshoz kapcsolódó népi mondókák:-ritmus érzék fejlesztése Dallamfelismerés hangszerről, éneklési kedv fejlesztése Őszi kompozíció készítése:-termények, levelek-fűzésekTerménybáb barkácsolása- kasírozás Őszi fa készítése ujj- és tenyér lenyomattal Termések, falevelek gyűjtése kiránduláson:-válogatások, halmazalkotás-mérések, becslésekPiac látogatásaŐszi munka a kertben:- kerti szerszámok és használatuk Fák megfigyelése:-törzs, kéreg, erezet, levélformák, kis élőlényekBolygók, naprendszer, évszakok
3./2. Márton napi libás játékok:-körjátékok, párkeresők-páros játékok Őszi mondókák felismerése ritmushangszerekről Madarak, madáretető barkácsolása különböző anyagok felhasználásával Bolygó készítése, festése Ismerkedés a madarakkal:-felismerés, testrészek, életmód, madárvédelemKöltöző madarak megismerése. Csipkebogyó tea készítése:-oldódás megfigyeléseFöld mozgása
4./3. Mondókák, kiszámolók állatokról:- szókincsbővítés- ritmusfejlesztés Térbeli játékok madarakkal zenére Állatok készítése különböző technikával Térkép készítése a madarak vonulásáról. Állatok megfigyelése- készülődésük a télre A Föld állatai
5./4. Luca, Borbála népszokások megismerése.Mikulás-váró énekek:-halk-hangos érzékeltetése- szókincsbővítésKomolyzene hallgatás Magas-mély hangok érzékelése állathangok segítségével Arc, test körülrajzolása, festéseÖltöztető baba készítése Mágneses madarak készítés a térképhez Ember - időjáráshoz való alkalmazkodása Költöző életmód megismerése:-útvonal, térkép, földgömb segítségével
6./5. Betlehemes játék, regölés, népi rigmusok megismerése:-éneklési készség fejlesztése- ritmusfejlesztés- szerepjátékok Népzene és műzene-hallgatás:- hasonlóság és különbözőség- más népek zenéi Csuhé baba készítése:-pólyás, betlehemi figurák, kis állatok Mikulás és barátai árnyékkép készítése Természeti jelenségek változásainak megfigyelése Fény és árnyék elemlámpával és diavetítővel.
7./6. Bölcsőcske:-ringató dalok-halk-hangos érzékeltetése Népi hangszerek megismerése-ritmus gyakorlatok Karácsonyi ajándék-készítésAgyagozás:- gyertyatartó- szélcsengő Hófestés:-oldódás megfigyeléseIglu készítése Karácsony várás:-mézeskalács sütés, gyúrás, díszítés.Különböző népek karácsonya Jégkocka készítés:-színes, tiszta, szennyezett, díszített.
    Zörejek felismerése tárgyakon,halk-hangos fokozatai   -fenyőfa dísz készítése különböző technikákkal   Betlehemi szokások Magyarországon
Január Komázás, vendégeskedés,bőséghozó kívánságok és ételek (bab, borsó,mák,lencse),
Képesség fejlesztés: ritmuskészség, körjáték, fogyó-gyarapodó sorok
Dalok:
Hol jársz, hol kelsz…
Hej poléna, poléna…
Rétes, kerekes…
Mondóka:
Itt a köcsög…
Hallásfejlesztés:
magas- mély reláció
Éneklés közben ismert dalok, vagy dallammotívumok dallamvonalának térben rajzolása
Zenei alkotókedv:
Énekes beszélgetés (kérdés-felelet) egyénenként
Mozgásforma:
oldalirányú páros szökellés irányváltással ,1-es csárdáslépés
Téli kép vegyes technikával
Az ember leghűségesebb barátjának (kutya) varrása, sportoló hóember gyapjúból, spatula emberke készítése.
Tenyérlenyomatból képalakítás

Szt.L. gimnazistákkal műhelyfoglalkozás
 Téli kompozíciók készítése: egyéni, közös, páros alkotások. Téli táj, képeskönyv, ködős táj.
Kapcsolódó új technikák megismerése.
Hóember nemezelés.
Szt.L. Gimnázium rajz fakultációs növendékeivel közös műhelyfoglalkozás
Emberi test, testrészek, érzékszervek, orvos gyógyító munkája, könyvek, cd, rtg-képek, mikroszkóp,mozgással, tükör, szerepjátékok, egészséges életmódra nevelés.

Interaktív tábla bemutató testünk témakörben
Tél témakör
Az időjárás változásainak megfigyeltetése,
Téli jelenségek megfigyeltetés (dér, zúzmara, köd, jégvirág jégcsap, szállongó- szakadó hó,)
Játék a hóban, téli sportok,
Folyamatos gondoskodás a madarakról.
Interaktív tábla bemutató testünk és égtájak témakörben.
Február Medvecsalogatók, farsang, bálozás, busózás, téltemetés
Képesség fejlesztés: gyors-lassú-halk-hangos összekapcsolása, táncok, páros táncok
Dalok:
Nem jó erdő mellett lakni…
Az árgyélus kismadárka…
Hol jártál az éjjel…
Mondóka:
Elmentem én az erdőbe
Csúfolók
Ritmusérzék fejlesztése:
A motívumok hangsúlyainak kiemelése tapssal, járással, játékos mozdulatokkal
Ritmus visszhang
Zenei alkotókedv:
Játékok, játékos mozdulatok kitalálása
Mozgásforma:
ugrósok Páros tánc, vonulások hullám-és csigavonalban, kapuk alatt átbújás
Farsangi kalapok, álarcok, massé, medvebáb varrással.
Akvárium készítése vegyes technikával
Farsangi kalapok, álarcok készítése,
Papírmassé maszkok készítése, díszítése.
Öltöztető babákra időjárásnak, alkalomnak megfelelő öltözet, jelmez tervezése, díszítése különböző technikával.
Farsangi élmények feldolgozása csoportos munkában
Tél, farsangi néphagyományok,
Élet a Földön, (vízen-szárazföldön), évszakok, napszakok váltakozása

Planetárium látogatás
Testünk: Testrészek,
szervek működése, funkciója
érzékszervek, funkciója, ápolásuk,
egészséges életmód, egészséges táplálkozás.
a betegségek megelőzése,
Az ember és állat testrészeinek összehasonlítása.
Sport, munkavégzés jelentősége.
Planetárim látogatás
Március Mosdatás, természet ébresztése, meleg várás, hajtatás, katica-fecske-gólya-várás, szeplőhányás
Képesség fejlesztés: utánzó játékok, vonulások, kapuzások, vonulás láncban, tánctilalom.

Kovács L népművész népzenei bemutatója
Bemutató
Dalok:
Hold, hold…
Bújj, bújj…
Reggeli harmat (tavasz)
Toborzó dalok (márc. 15.)
Ritmusérzék fejlesztése:
Motívumok hosszának megéreztetése:dallamvisszhang
Motívumnyi mozgásformák
Zenei alkotókedv:
Dallamok kitalálása mondókára
Mozgásforma:
Bujások kaputartással, ugrósok, páros csárdás lépések vállfogással, térdhajlítás, és nyújtás
(planetáriumi élmények,)
Természet festése, virágok papírcsíkból, origami bogarak és lepkék, fecske-gólyakészítése.
Kokárda készítése
Planetáriumi élmények feldolgozása különböző technikával,egyéni páros és csoport munkában.
Növények, virágok festése.
„Tavasz tündér nyomában” közös képalakítás
Március 15.-re csoport dekoráció készítése.
(planetáriumi élmények)
Tavaszvárás, kerti munka, ültetés és hajtatás, megfigyelések
Víz világnapja márc. 22.

Egyszerű fizikai kísérletek a Sz.L.1.ált.iskolával.
 Planetáriumi élmények feldolgozása
Tavasz témakör:
Az időjárás változásainak megfigyeltetése,
A tavaszi jenségek megfigyeltetése,
A növények, virágok fejlődésének megfigyeltetése. (kísérletek magokkal, hagymákkal)
A korai tavaszi virágok megismerése.
Kerti munka, előkészületek a veteményezéshez.
Víz világnapja márc. 22. Interaktív eszközök, egyszerű fizikai kísérletek a sz.l. 1.ált. iskolával
Április Húsvéti hagyományok, termékenység varázslások, víz, nagytakarítások, zöld ágjárás.
Képesség fejlesztés: hidas, kapus, vonulós játékok, dallambújtatás

Citerazenekar népzenei élmény
Dalok:
Ispiláng
Ispirityi Pál
Már megjöttünk (Anyák napja))
Örömünnep (Anyák napja)
Hallásfejlesztés:
Dallambujtatás
Dallambujtatás rövidebb motívumszakaszokkal
Dallambujtatás hosszabb motívumszakaszokkal
Hangszínek megfigyeltetése a természetben, a környezetünkben található zörejekben
Mozgásforma:
combütés egyenletesen két kézzel, csapásolás
Tojásdíszítő technikák, tojásnyúl, csibe, tyúk készítése.
Tavaszi zöldségek,
Spatula cserép
tojás díszítő technikák: természetes anyagok felhasználásával.(berzselés)
Textil nyúl készítése.
Növények, állatfigurák megjelenítése, képalakítás vegyes technikával.
Anyák napi ajándékkészítés. szövés, fonás, körmöcskézés
Húsvétozás,
Föld napja márc. 22.

Természettudományi Múzeum: ismerkedés 6 lábúakkal
Tavaszi jelenségek megfigyeltetése,
tavaszi veteményezés, kertgondozás,
Tavaszi és téli színek,
A madarak és rovarok életének megfigyelése, kísérletek a rovarokkal.
Tavaszi növények, gyümölcsök, zöldségfélék megismerése.
Séták, helyszíni megfigyelése.
Húsvéti hagyományok
Föld napja
Természettudományi Múzeum látogatása
Május Pünkösdi hagyományok, ügyességi játékok, királyozás, baráti fogadalmak, Képesség fejlesztés: táncok, páros táncok, forgatások, körjátékok, lány-fiú szerepek játékai. Dalok:
Mit akar ez az egy ember..
Tányérica, babica..
Itt ül egy kis kosárban
Mondóka:
Egyedem, begyedem
Ritmusérzék fejlesztése:
Jellegzetes dal-és mondóka felismerése ritmusról
Hallásfejlesztés:
Motívum visszaéneklése kitalált szöveggel csoportosan és egyénileg
Zenei alkotókedv:
Változatos ritmusú mondatok kitalálása dallamfordulatokkal
Mozgásforma:
sergés, forgás,ugrások gyakorlása.
Kongré szálbehúzás, tarisznya szövés, szőnyeg szövés.
Állatkert készítése, elvarázsolt család
Állatkert, farm készítése barkácsolás, mintázás, vegyes technikák alkalmazásával
Iskolai élmények feldolgozása vegyes technikával, egyéni, páros és csoportos munkában.
Családom, anyukám és én, közös programok, családi szerepek
Állatcsaládok
Madarak és fák napja máj.10.

Állatkert látogatása
Állatok, környezetünk
Állatkertben élő állatok megismerése,
Állatkerti látogatás,
Néhány házkörüli és vadon élő állat megismerése.
Az óvoda épített környezetének megtekintése: középületek, intézmények, üzletek, intézmények, foglalkozások megismerése,
Madarak és fák napja
Iskola látogatás.