Budapest Főváros X. kerület
Kőbányai Önkormányzat Zsivaj Óvoda 1105 Budapest Zsivaj u. 1-3. |
|
|
TAMOP-3.4.4/B-08/2/KMR-2009-0005 „Együttműködés a kőbányai tehetségekért” |
||
“A siker nem fogja lejjebb adni,
ezért nekünk kell felemelkedni hozzá.” |
||
Az ének-zenei-, vizuális-, természettudományos műhelyés mikrocsoportos műhely 2010/2011. éves munkaterve |
Foglal-kozás száma | Ének-zenei műhely | Ének-zenei mikrocsoportos műhely | Kézműves műhely | Kézműves mikrocsoportos műhely | Természettudományos műhely | Természettudományos mikrocsoportos műhely |
1./0. | Szőlő szüreti, almaszedési, vásári népi játékok:-vonulások, menetelések, felelgetős körjátékok | Falevél-kép készítése:- festés- nyomda- préselésfaágak felhasználása | Őszi fák megfigyelése: magasság, levelek, termések, stbAlmaszedés- alma feldolgozása: kompót készítés, aszalás, sütés | |||
2./1. | Szüreti mulatság:-téri tájékozódás fejlesztése, éneklési készség fejlesztéseIdőjáráshoz kapcsolódó népi mondókák:-ritmus érzék fejlesztése | Dallamfelismerés hangszerről, éneklési kedv fejlesztése | Őszi kompozíció készítése:-termények, levelek-fűzésekTerménybáb barkácsolása- kasírozás | Őszi fa készítése ujj- és tenyér lenyomattal | Termések, falevelek gyűjtése kiránduláson:-válogatások, halmazalkotás-mérések, becslésekPiac látogatásaŐszi munka a kertben:- kerti szerszámok és használatuk | Fák megfigyelése:-törzs, kéreg, erezet, levélformák, kis élőlényekBolygók, naprendszer, évszakok |
3./2. | Márton napi libás játékok:-körjátékok, párkeresők-páros játékok | Őszi mondókák felismerése ritmushangszerekről | Madarak, madáretető barkácsolása különböző anyagok felhasználásával | Bolygó készítése, festése | Ismerkedés a madarakkal:-felismerés, testrészek, életmód, madárvédelemKöltöző madarak megismerése. | Csipkebogyó tea készítése:-oldódás megfigyeléseFöld mozgása |
4./3. | Mondókák, kiszámolók állatokról:- szókincsbővítés- ritmusfejlesztés | Térbeli játékok madarakkal zenére | Állatok készítése különböző technikával | Térkép készítése a madarak vonulásáról. | Állatok megfigyelése- készülődésük a télre | A Föld állatai |
5./4. | Luca, Borbála népszokások megismerése.Mikulás-váró énekek:-halk-hangos érzékeltetése- szókincsbővítésKomolyzene hallgatás | Magas-mély hangok érzékelése állathangok segítségével | Arc, test körülrajzolása, festéseÖltöztető baba készítése | Mágneses madarak készítés a térképhez | Ember - időjáráshoz való alkalmazkodása | Költöző életmód megismerése:-útvonal, térkép, földgömb segítségével |
6./5. | Betlehemes játék, regölés, népi rigmusok megismerése:-éneklési készség fejlesztése- ritmusfejlesztés- szerepjátékok | Népzene és műzene-hallgatás:- hasonlóság és különbözőség- más népek zenéi | Csuhé baba készítése:-pólyás, betlehemi figurák, kis állatok | Mikulás és barátai árnyékkép készítése | Természeti jelenségek változásainak megfigyelése | Fény és árnyék elemlámpával és diavetítővel. |
7./6. | Bölcsőcske:-ringató dalok-halk-hangos érzékeltetése | Népi hangszerek megismerése-ritmus gyakorlatok | Karácsonyi ajándék-készítésAgyagozás:- gyertyatartó- szélcsengő | Hófestés:-oldódás megfigyeléseIglu készítése | Karácsony várás:-mézeskalács sütés, gyúrás, díszítés.Különböző népek karácsonya | Jégkocka készítés:-színes, tiszta, szennyezett, díszített. |
Zörejek felismerése tárgyakon,halk-hangos fokozatai | -fenyőfa dísz készítése különböző technikákkal | Betlehemi szokások Magyarországon | ||||
Január |
Komázás, vendégeskedés,bőséghozó kívánságok és ételek (bab, borsó,mák,lencse), Képesség fejlesztés: ritmuskészség, körjáték, fogyó-gyarapodó sorok |
Dalok: Hol jársz, hol kelsz… Hej poléna, poléna… Rétes, kerekes… Mondóka: Itt a köcsög… Hallásfejlesztés: magas- mély reláció Éneklés közben ismert dalok, vagy dallammotívumok dallamvonalának térben rajzolása Zenei alkotókedv: Énekes beszélgetés (kérdés-felelet) egyénenként Mozgásforma: oldalirányú páros szökellés irányváltással ,1-es csárdáslépés |
Téli kép vegyes technikával Az ember leghűségesebb barátjának (kutya) varrása, sportoló hóember gyapjúból, spatula emberke készítése. Tenyérlenyomatból képalakítás Szt.L. gimnazistákkal műhelyfoglalkozás |
Téli kompozíciók készítése: egyéni, közös, páros alkotások. Téli táj, képeskönyv, ködős táj. Kapcsolódó új technikák megismerése. Hóember nemezelés. Szt.L. Gimnázium rajz fakultációs növendékeivel közös műhelyfoglalkozás |
Emberi test, testrészek, érzékszervek, orvos gyógyító munkája, könyvek, cd, rtg-képek, mikroszkóp,mozgással, tükör, szerepjátékok, egészséges életmódra nevelés. Interaktív tábla bemutató testünk témakörben |
Tél témakör Az időjárás változásainak megfigyeltetése, Téli jelenségek megfigyeltetés (dér, zúzmara, köd, jégvirág jégcsap, szállongó- szakadó hó,) Játék a hóban, téli sportok, Folyamatos gondoskodás a madarakról. Interaktív tábla bemutató testünk és égtájak témakörben. |
Február |
Medvecsalogatók, farsang, bálozás, busózás, téltemetés Képesség fejlesztés: gyors-lassú-halk-hangos összekapcsolása, táncok, páros táncok |
Dalok: Nem jó erdő mellett lakni… Az árgyélus kismadárka… Hol jártál az éjjel… Mondóka: Elmentem én az erdőbe Csúfolók Ritmusérzék fejlesztése: A motívumok hangsúlyainak kiemelése tapssal, járással, játékos mozdulatokkal Ritmus visszhang Zenei alkotókedv: Játékok, játékos mozdulatok kitalálása Mozgásforma: ugrósok Páros tánc, vonulások hullám-és csigavonalban, kapuk alatt átbújás |
Farsangi kalapok, álarcok, massé, medvebáb varrással.
Akvárium készítése vegyes technikával |
Farsangi kalapok, álarcok készítése, Papírmassé maszkok készítése, díszítése. Öltöztető babákra időjárásnak, alkalomnak megfelelő öltözet, jelmez tervezése, díszítése különböző technikával. Farsangi élmények feldolgozása csoportos munkában |
Tél, farsangi néphagyományok, Élet a Földön, (vízen-szárazföldön), évszakok, napszakok váltakozása Planetárium látogatás |
Testünk: Testrészek, szervek működése, funkciója érzékszervek, funkciója, ápolásuk, egészséges életmód, egészséges táplálkozás. a betegségek megelőzése, Az ember és állat testrészeinek összehasonlítása. Sport, munkavégzés jelentősége. Planetárim látogatás |
Március |
Mosdatás, természet ébresztése, meleg várás, hajtatás, katica-fecske-gólya-várás, szeplőhányás Képesség fejlesztés: utánzó játékok, vonulások, kapuzások, vonulás láncban, tánctilalom. Kovács L népművész népzenei bemutatója Bemutató |
Dalok: Hold, hold… Bújj, bújj… Reggeli harmat (tavasz) Toborzó dalok (márc. 15.) Ritmusérzék fejlesztése: Motívumok hosszának megéreztetése:dallamvisszhang Motívumnyi mozgásformák Zenei alkotókedv: Dallamok kitalálása mondókára Mozgásforma: Bujások kaputartással, ugrósok, páros csárdás lépések vállfogással, térdhajlítás, és nyújtás |
(planetáriumi élmények,) Természet festése, virágok papírcsíkból, origami bogarak és lepkék, fecske-gólyakészítése. Kokárda készítése |
Planetáriumi élmények feldolgozása különböző technikával,egyéni páros és csoport munkában. Növények, virágok festése. „Tavasz tündér nyomában” közös képalakítás Március 15.-re csoport dekoráció készítése. |
(planetáriumi élmények) Tavaszvárás, kerti munka, ültetés és hajtatás, megfigyelések Víz világnapja márc. 22. Egyszerű fizikai kísérletek a Sz.L.1.ált.iskolával. |
Planetáriumi élmények feldolgozása Tavasz témakör: Az időjárás változásainak megfigyeltetése, A tavaszi jenségek megfigyeltetése, A növények, virágok fejlődésének megfigyeltetése. (kísérletek magokkal, hagymákkal) A korai tavaszi virágok megismerése. Kerti munka, előkészületek a veteményezéshez. Víz világnapja márc. 22. Interaktív eszközök, egyszerű fizikai kísérletek a sz.l. 1.ált. iskolával |
Április |
Húsvéti hagyományok, termékenység varázslások, víz, nagytakarítások, zöld ágjárás.
Képesség fejlesztés: hidas, kapus, vonulós játékok, dallambújtatás Citerazenekar népzenei élmény |
Dalok: Ispiláng Ispirityi Pál Már megjöttünk (Anyák napja)) Örömünnep (Anyák napja) Hallásfejlesztés: Dallambujtatás Dallambujtatás rövidebb motívumszakaszokkal Dallambujtatás hosszabb motívumszakaszokkal Hangszínek megfigyeltetése a természetben, a környezetünkben található zörejekben Mozgásforma: combütés egyenletesen két kézzel, csapásolás |
Tojásdíszítő technikák, tojásnyúl, csibe, tyúk készítése. Tavaszi zöldségek, Spatula cserép |
tojás díszítő technikák: természetes anyagok felhasználásával.(berzselés) Textil nyúl készítése. Növények, állatfigurák megjelenítése, képalakítás vegyes technikával. Anyák napi ajándékkészítés. szövés, fonás, körmöcskézés |
Húsvétozás,
Föld napja márc. 22. Természettudományi Múzeum: ismerkedés 6 lábúakkal |
Tavaszi jelenségek megfigyeltetése, tavaszi veteményezés, kertgondozás, Tavaszi és téli színek, A madarak és rovarok életének megfigyelése, kísérletek a rovarokkal. Tavaszi növények, gyümölcsök, zöldségfélék megismerése. Séták, helyszíni megfigyelése. Húsvéti hagyományok Föld napja Természettudományi Múzeum látogatása |
Május | Pünkösdi hagyományok, ügyességi játékok, királyozás, baráti fogadalmak, Képesség fejlesztés: táncok, páros táncok, forgatások, körjátékok, lány-fiú szerepek játékai. |
Dalok: Mit akar ez az egy ember.. Tányérica, babica.. Itt ül egy kis kosárban Mondóka: Egyedem, begyedem Ritmusérzék fejlesztése: Jellegzetes dal-és mondóka felismerése ritmusról Hallásfejlesztés: Motívum visszaéneklése kitalált szöveggel csoportosan és egyénileg Zenei alkotókedv: Változatos ritmusú mondatok kitalálása dallamfordulatokkal Mozgásforma: sergés, forgás,ugrások gyakorlása. |
Kongré szálbehúzás, tarisznya szövés, szőnyeg szövés. Állatkert készítése, elvarázsolt család |
Állatkert, farm készítése barkácsolás, mintázás, vegyes technikák alkalmazásával Iskolai élmények feldolgozása vegyes technikával, egyéni, páros és csoportos munkában. |
Családom, anyukám és én, közös programok, családi szerepek
Állatcsaládok Madarak és fák napja máj.10. Állatkert látogatása |
Állatok, környezetünk Állatkertben élő állatok megismerése, Állatkerti látogatás, Néhány házkörüli és vadon élő állat megismerése. Az óvoda épített környezetének megtekintése: középületek, intézmények, üzletek, intézmények, foglalkozások megismerése, Madarak és fák napja Iskola látogatás. |